Prawa pacjenta zostały określone w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. 2017, poz. 1318 t.j.).
Od 01.07.2010 r. w strukturach Oddziałów Wojewódzkich NFZ nie funkcjonuje Rzecznik Praw Pacjenta. Prezes Rady Ministrów powołał niezależny organ – Rzecznika Praw Pacjenta z siedzibą w Warszawie, ul. Młynarska 46, bezpłatna Telefoniczna Informacja Pacjenta (TIP) - 800 190 590.
Rzecznik Praw Pacjenta rozpatruje sprawy w odniesieniu do:
- Prawa pacjenta do świadczeń zdrowotnych
- Prawa pacjenta do informacji
- Prawa do zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych
- Prawa pacjenta do tajemnicy informacji z nim związanych
- Prawa pacjenta do wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych
- Prawa do poszanowania intymności i godności pacjenta
- Prawa pacjenta do dokumentacji medycznej
- Prawa pacjenta do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza
- Prawa pacjenta do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego
- Prawa pacjenta do opieki duszpasterskiej
- Prawa pacjenta do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie
Więcej informacji: Biuro Rzecznika Praw Pacjenta w Warszawie
Dział Skarg i Wniosków Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ
Przedmiotem skargi może być:
- naruszenie praw pacjentów w zakresie udzielania świadczeń opieki zdrowotnej przez świadczeniodawców, z którymi Fundusz zawarł umowę o ich udzielanie;
- przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw przez Fundusz;
- zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez pracowników Funduszu.
Przedmiotem wniosku mogą być sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, a także sprawy związane lepszym zaspakajaniem potrzeb świadczeniobiorców oraz z efektywniejszym wykonywaniem zadań przez Fundusz.
Tryb składania skarg i wniosków reguluje Zarządzenie Nr 31/2010/DSS Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 1 lipca 2010 r. w sprawie rozpatrywania skarg i wniosków w Narodowym Funduszu Zdrowia (w brzmieniu wynikającym z zarządzenia Nr 33/2015/BP Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 29 czerwca 2015 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie rozpatrywania skarg i wniosków w Narodowym Funduszu Zdrowia z późn. zm.).
Skargę w oddziale wojewódzkim NFZ można złożyć na kilka sposobów:
- bezpośrednio w siedzibie Śląskiego OW NFZ, ul. Kossutha 13 w Katowicach od poniedziałku do piątku w godzinach od 08.00 do 16.00,
- w delegaturach (Bielsko-Biała, Częstochowa, Rybnik) od poniedziałku do piątku w godzinach od 08.00 do 16.00,
- wysłać pocztą na adres oddziału lub właściwej dla siedziby świadczeniodawcy delegatury,
- przesłać skargę na adres e-mail (w sytuacji gdy skarga lub wniosek przesłane za pomocą poczty elektronicznej nie zostały opatrzone podpisem elektronicznym, konieczne jest wskazanie imienia, nazwiska (nazwy) i adresu wnoszącego.
- przesłać za pośrednictwem platformy ePUAP
Szczegółowe informacje w zakresie sposobu składania skarg i wniosków oraz informacje o systemie ubezpieczeń zdrowotnych można znaleźć na stronie www.nfz-katowice.pl w zakładce: Dla Pacjenta – Jak złożyć skargę lub uzyskać pod numerem telefonu 800 190 590.
WAŻNE! Zastrzeżenia pacjentów dotyczące sposobu leczenia należy kierować w pierwszej kolejności do: dyrektora szpitala, kierownika przychodni, Rzecznika Praw Pacjenta lub Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej lekarzy Okręgowej Izby Lekarskiej. Należy pamiętać, że pracownicy NFZ nie są upoważnieni do oceny decyzji medycznych podejmowanych przez lekarzy w procesie leczenia.