Śląski Oddział Wojewódzki NFZ - strona główna Narodowy Fundusz Zdrowia - Śląski Oddział Wojewódzki

Dla pacjenta

Drukuj

Jak złożyć skargę

Tryb przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków

Skarga może dotyczyć w szczególności naruszenia praw świadczeniobiorców w zakresie:

  • udzielania świadczeń opieki zdrowotnej przez świadczeniodawców, z którymi Fundusz zawarł umowę o ich udzielanie
  • przewlekłego lub biurokratycznego załatwiania spraw przez Fundusz
  • zaniedbania lub nienależytego wykonywania zadań przez pracowników Funduszu

Wniosek może dotyczyć m.in.:

  • spraw ulepszenia organizacji i poprawy funkcjonowania Narodowego Funduszu Zdrowia
  • wzmocnienia praworządności
  • zapobiegania nadużyciom
  • spraw związanych z lepszym zaspakajaniem potrzeb świadczeniobiorców oraz z efektywniejszym wykonywaniem zadań przez Narodowy Fundusz Zdrowia

WAŻNE! 
Pracownicy NFZ nie są upoważnieni do oceny decyzji medycznych podejmowanych przez lekarzy w procesie leczenia. Zastrzeżenia pacjentów dotyczące sposobu leczenia należy kierować w pierwszej kolejności do osób zarządzających podmiotami leczniczymi udzielającymi świadczeń zdrowotnych lub rzecznika odpowiedzialności zawodowej lekarzy Okręgowej Izby Lekarskiej. Z kolei zastrzeżenia dotyczące nieprzestrzegania praw pacjenta, czy trudności w dostępie do dokumentacji medycznej należy kierować do Rzecznika Praw Pacjenta w Warszawie.

Pismo w sprawie skargi powinno zawierać następujące informacje:

  • dane skarżącego (imię, nazwisko, adres)
  • dane świadczeniodawcy, którego skarga dotyczy
  • precyzyjny opis zdarzenia
  • w przypadku składania skargi w imieniu osoby trzeciej konieczne jest dołączenie pisemnego upoważnienia

Skargi i wnioski można składać na kilka sposobów:

  • bezpośrednio w siedzibie Śląskiego OW NFZ w Katowicach, ul. Kossutha 13
  • bezpośrednio w Delegaturach: w Bielsku-Białej, Częstochowie i Rybniku oraz Punktach Obsługi Klientów
  • wysłać pocztą na adres oddziału wojewódzkiego lub właściwej dla siedziby świadczeniodawcy delegatury
  • wysłać faksem
  • przesłać skargę na adres e-mail. W przypadku zgłoszenia skargi lub wniosku za pomocą poczty elektronicznej, które nie zostały opatrzone podpisem elektronicznym lub nie zawierają imienia, nazwiska (nazwy) i adresu wnoszącego, pozostawia się bez rozpatrzenia
  • pracownik NFZ za pomocą poczty elektronicznej występuje odpowiednio do skarżącego lub wnioskodawcy o uzupełnienie złożonej skargi lub wniosku  w terminie siedmiu dni, jeżeli z treści nie można ustalić problemu. Termin do załatwienia skargi lub wniosku biegnie od dnia wpływu uzupełnienia do Funduszu. Nieusunięcie braków skutkuje pozostawieniem skargi lub wniosku bez rozpatrzenia.
  • przesłać za pośrednictwem platformy ePUAP

WAŻNE!
Nie można składać skarg i wniosków telefonicznie.
Informacje na temat zasad składania skarg i wniosków można również uzyskać pod numerem: 32 735 05 45

Godziny urzędowania działu obsługi klientów w siedzibie Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Katowicach oraz Delegaturach: w Bielsku-Białej, w Częstochowie i w Rybniku

- wtorek, środa, czwartek i piątek – w godz. 8.00-16.00

- poniedziałek – w godz. 8.00-18.00

__________________________________________________________

 

Ogólnopolska bezpłatna, całodobowa Telefoniczna Informacja Pacjenta (TIP)

800 190 590

 

Dyrektor Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ lub jego Zastępcy przyjmują strony w sprawie skarg i wniosków w każdy pierwszy wtorek miesiąca w godzinach od 14.00 do 15.00 w siedzibie oddziału w Katowicach przy ul. Kossutha 13 (V piętro, budynek B) oraz w każdy poniedziałek w godzinach od 16.00 do 17.00 w siedzibie oddziału w Katowicach przy ul. Kossutha 13 (budynek B). Prosimy o wcześniejszy kontakt telefoniczny (32 735 18 80).