Śląski Oddział Wojewódzki NFZ - strona główna Narodowy Fundusz Zdrowia - Śląski Oddział Wojewódzki

O nas

Biuro Prasowe

tel. 32 735 18 07
e-mail: biuroprasowe@nfz-katowice.pl

Informacje dla mediów

16.12.2022
Pytamy o opinię na temat opieki nad pacjentem w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej
  • Jeśli niedawno leczyłeś się u lekarza specjalisty, może zadzwonić do Ciebie ankieter w imieniu Narodowego Funduszu Zdrowia.

  • Badanie jest anonimowe, a ankieter zada kilka pytań.

  • Dzięki badaniu ankietowemu chcemy sprawdzić, jak pacjenci oceniają jakość opieki w trakcie leczenia.

 

Ankieterzy zapytają o:

  • sprawność w zapisaniu pacjentów na wizytę
  • zachowanie i postawy pracowników rejestracji
  • zaangażowanie lekarza
  • stopień zrozumiałości informacji przekazywanych pacjentowi
  • prawdopodobieństwo polecenia placówki w przyszłości.

Każdy z tych obszarów możesz ocenić w skali od 0 do 10.

 

Oddajemy głos pacjentom, chcemy poznać ich opinie

Dzięki badaniu chcemy sprawdzić, jak pacjenci oceniają jakość opieki w placówkach, w których się leczą. To ważny element strategii rozwoju NFZ.

– Monitorujemy jakość i dostępność do świadczeń opieki zdrowotnej. Dlatego tak ważna jest dla nas opinia pacjentów na temat warunków udzielania świadczeń w placówkach leczniczych. Dzięki ankiecie chcemy poznać zdanie pacjentów o funkcjonowaniu placówek, w których się leczą i wskazać te obszary, które wymagają poprawy. Zachęcam do podzielenia się swoją opinią. Każdy głos jest dla nas bardzo ważny – podkreśla Filip Nowak, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia.

Ankieterzy mogą zadzwonić do Ciebie od poniedziałku do soboty, w godzinach 8.00-18.00.

To już nasze czwarte badanie ankietowe. Poprzednie dotyczyły leczenia szpitalnego i porad w POZ.

 


WAŻNE:

Nie badamy przebiegu leczenia i kwestii medycznych oraz terapeutycznych. Sprawdzamy natomiast jakość i sprawność obsługi pacjentów w poradniach specjalistycznych.


 

PRZECZYTAJ TEŻ: Start badania jakości świadczeń medycznych w IKPotwiera się w nowej karcie

 

Jakimi danymi dysponują ankieterzy?

Ankieta jest anonimowa. Ankieterzy znają:

  • numer telefonu
  • płeć pacjenta
  • placówkę, w której pacjent się leczył
  • datę skreślenia pacjenta z harmonogramu przyjęć, prowadzonego przez tę placówkę.

Ankieterzy nie znają Twojego imienia i nazwiska oraz numeru PESEL. Nie dysponują też informacjami wrażliwymi, np. z których świadczeń medycznych korzystałeś.

 

Informacje, których nie powinieneś podawać

W trakcie rozmowy nie podawaj żadnych informacji o sobie, zwłaszcza danych osobowych, czy informacji o świadczeniu, z którego korzystałeś. To kluczowe dla Twojego bezpieczeństwa.

Ankieterzy zadadzą tylko pięć pytań, zawsze uprzedzą, że dzwonią w imieniu Narodowego Funduszu Zdrowia. Nie potrzebują innych danych, niż te, do których otrzymali dostęp.

 

Masz wątpliwości? Zadzwoń na infolinię NFZ

Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, które dotyczą tożsamości ankieterów i samego badania, skontaktuj się z naszą infolinią. Zadzwoń pod bezpłatny numer 800 190 590. Infolinia pracuje przez całą dobę, 7 dni w tygodniu.

 

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ: Bezpłatna infolinia NFZ. Jesteśmy dostępni przez całą dobę

 

Gdy ankieter poprosi Cię o ocenę świadczenia, które nie miało miejsca, koniecznie poinformuj nas o tym. Taka sytuacja może wynikać z pomyłki w numerze telefonu. Zakończ rozmowę i zadzwoń na infolinię NFZ zawsze, gdy zachowanie ankieterów wzbudzi Twoje wątpliwości.

21.10.2022
Bezpieczne dane pacjentów. Są pieniądze z NFZ dla szpitali na cyberbezpieczeństwo
  • Podpisaliśmy już blisko 600 umów ze szpitalami, które chcą zabezpieczyć się przed cyberatakami.

  • Do końca listopada oddziały wojewódzkie NFZ przyjmują wnioski o wsparcie kolejnych inwestycji poprawiających bezpieczeństwo infrastruktury teleinformatycznej. W puli jest jeszcze ponad 200 mln zł.

  • O dofinansowanie mogą starać się szpitale i, od niedawna, także placówki prowadzące pilotaż centrów zdrowia psychicznego.

Incydenty, które bezpośrednio zagrażają cyberbezpieczeństwu placówek medycznych, nasiliły się po napaści Rosji na Ukrainę. Szczególnie niebezpieczne i groźne w skutkach mogą być cyberataki na szpitale. Sparaliżowanie infrastruktury informatycznej szpitala może zagrażać zdrowiu, a nawet życiu pacjentów, dlatego tak ważne jest maksymalne zabezpieczenie tych systemów m.in. przed próbami włamań.

 

Atak, który może kosztować życie

– Wyciek danych, w tym danych osobowych pacjentów, blokowanie systemu informatycznego, czy szyfrowanie  plików przez cyberprzestępców mogą prowadzić do paraliżu i ogromnych strat w podmiotach leczniczych. Mogą także uniemożliwić przeprowadzanie planowanych operacji, co zagraża bezpośrednio życiu i zdrowiu pacjentów – zaznacza Jarosław Olejnik, dyrektor w Centrali NFZ, który od lat zajmuje się sprawami bezpieczeństwa, w tym bezpieczeństwa informatycznego.

 

Gdzie są największe potrzeby szpitali?

– Z naszych obserwacji wynika, że dyrektorzy szpitali muszą przede wszystkim inwestować w systemy SIEM, EDR, IPS/IDS, które są podstawowym filarem w zakresie ochrony przed atakami. Pozwalają m.in. skutecznie monitorować systemy teleinformatyczne, serwery i pojedyncze komputery pod kątem wystąpienia incydentów, które są poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa teleinformatycznego szpitali – wskazuje dyrektor Olejnik. – Ponadto warto rozważyć wprowadzenie podwójnego uwierzytelniania. Braki w tym zakresie znacznie zwiększają ryzyko wycieku danych – dodaje.

Ekspert od bezpieczeństwa w NFZ wskazuje też na inne obszary, m.in.:

  • kopie zapasowe (tworzenie, odmiejscowienie i weryfikacja danych)

  • monitorowanie incydentów oraz reagowania na nie

  • ochronę poczty elektronicznej.

Kluczowe są też szkolenia kadry zarządzającej.

– Efektem tych szkoleń może być zmiana priorytetów zarządczych i w znaczne podniesienie rangi, i poziomu bezpieczeństwa danych medycznych przy relatywnie niskich nakładach. Z przeprowadzonego badania wynika, że niewiele ponad 13% dyrektorów szpitali odbyło szkolenia w zakresie cyberbezpieczeństwa – podsumowuje dyrektor Olejnik.

Szpitale wykazują też brak dokumentacji SZBI, czyli nie mają opisanych procedur w zakresie kopii zapasowych, ciągłości działania.

– Należy koniecznie stworzyć pakiet dokumentów wzorcowych – szablonów pozwalających na uzupełnienie niedostatków w tym zakresie – precyzuje szef Biura Bezpieczeństwa Informacji i Ciągłości Działania.

 

Już blisko 600 umów na prawie 250 mln zł

Dotychczas podpisaliśmy niemal 600 umów na podniesienie poziomu cyberbezpieczeństwa. Ich wartość to prawie 250 mln zł. Nadal do wykorzystania pozostaje ponad 200 mln zł. Wnioski o wsparcie można składać do końca listopada.

– Planujemy podpisywanie umów, aż do wyczerpania pełnej puli środków. Aby maksymalnie wykorzystać dostępne środki i ułatwić sięgnięcie po dotacje przez jak najszerszą grupę placówek szpitalnych, Ministerstwo Zdrowia umożliwiło składanie wniosków przez świadczeniodawców prowadzących szpital albo szpitale i posiadającym umowę lub umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawarte z NFZ, co daje możliwość uzyskania dofinansowania na każdy prowadzony szpital – podkreśla dyrektor Olejnik.

 

Kto może otrzymać środki?

Wsparcie jest przeznaczone dla szpitali, które wykonują świadczenia w zakresach:

  • leczenie szpitalne

  • rehabilitacja lecznicza

  • lecznictwo uzdrowiskowe

  • opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień

oraz świadczeniodawcy, którzy:

  • mają umowę albo umowy na opiekę psychiatryczną i leczenie uzależnień, ale nie są podmiotami wykonującymi działalność leczniczą

  • lub posiadają umowę albo umowy na realizację pilotażu w centrach zdrowia psychicznego.

Wysokość środków zależy od wartości kontraktu placówki z NFZ. Wsparcie wynosi od ponad 20 tys. zł (w przypadku placówek AOS), dla szpitali minimum to 240 tys. zł, do nawet 900 tys. zł.

 

Co finansujmy?

Zakup i wdrożenie systemów teleinformatycznych oraz związanych z nimi usług musi dotyczyć podniesienia poziomu bezpieczeństwa w placówkach leczniczych, nie samej informatyzacji.

Za otrzymane środki można kupić i uruchomić:

  • urządzenia, oprogramowanie i usługi teleinformatyczne, które zapobiegają, wykrywają lub zwalczają cyberataki, np. 

    • systemy do tworzenia kopii danych,

    • systemy antywirusowe,

    • systemy kontroli dostępu administracyjnego i zarządzania uprawnieniami,

    • urządzenia i oprogramowanie zabezpieczające sieć (firewall),

    • systemy zapewniające bezpieczeństwo poczty elektronicznej. 

  • urządzenia i oprogramowanie oraz wsparcie eksperckie dotyczące cyberbezpieczeństwa,

  • technologie, które ułatwiają precyzyjne monitorowanie bezpieczeństwa infrastruktury IT,

  • skany podatności, które pozwalają identyfikować zagrożenia we własnym środowisku IT,

  • opracowania wraz z przekazaniem praw autorskich dokumentacji systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji,

a także przeprowadzić szkolenia z cyberbezpieczeństwa dla kadry zarządzającej i pracowników.

Środki na ten cel pochodzą z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19. Obejmują wydatki ponoszone od 29 kwietnia do 31 grudnia 2022 roku.

 

Co zrobić, aby otrzymać dofinansowanie?

Aby skorzystać z dofinansowania trzeba, do 30 listopada 2022 r., złożyć do Dyrektora właściwego oddziału wojewódzkiego NFZ wniosek o zawarcie umowy. Do wniosku koniecznie należy dołączyć raport z Systemu Statystyki Ochrony Zdrowia, który potwierdza wypełnienie ankiety badającej poziom bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych.

Warunkiem uzyskania wsparcia przez szpital jest zawarcie umowy i złożenie w siedzibie właściwego oddziału Funduszu, nie później niż do 16 grudnia 2022 r., kilku dokumentów:

  1. wniosku o wypłatę finansowania, którego wzór określony jest w załączniku nr 3 do zarządzenia Prezesa NFZ,

  2. specyfikacji finansowania, której wzór określony jest w załączniku nr 4 do zarządzenia Prezesa NFZ,

  3. kopii dokumentów, które potwierdzają nabycie i sfinansowanie w okresie od 29 kwietnia 2022 roku do 31 grudnia 2022 roku przedmiotu finansowania (kopie dokumentów potwierdzone za zgodność z oryginałem),

  4. wyniku audytu bezpieczeństwa.

05.09.2022
Szczepienia przeciwko grypie
  • Od 1 września w placówkach medycznych m.in. w POZ oraz aptekach można przyjąć szczepionkę przeciwko grypie.
  • Szczepionki przeciwko grypie są tylko na receptę.
  • Dla kobiet w ciąży i osób powyżej 75 roku życia szczepionka jest bezpłatna.
  • Za podanie szczepionki przeciw grypie płaci NFZ.

Od 1 września 2022 roku możesz zaszczepić się przeciwko grypie. Od 24 sierpnia Oddziały wojewódzkie NFZ przyjmują wnioski od placówek medycznych i aptek, które są zainteresowane szczepieniem.

 

Kto może szczepić?

Kwalifikować do szczepienia przeciw grypie mogą:

  • lekarz,
  • felczer,
  • lekarz dentysta,
  • pielęgniarka,
  • położna,
  • ratownik medyczny,
  • fizjoterapeuta,
  • diagnosta laboratoryjny,
  • farmaceuta (u osób pełnoletnich).

UWAGA! Kwalifikację przed szczepieniem dzieci prowadzi lekarz.

Natomiast podać szczepionkę przeciw grypie mogą:

  • lekarz,
  • lekarz dentysta,
  • felczer,
  • pielęgniarka,
  • położna,
  • ratownik medyczny,
  • higienistka szkolna,
  • farmaceuta,
  • fizjoterapeuta,
  • diagnosta laboratoryjny,

pod warunkiem, że posiadają dokument, który potwierdza ukończenie kursu lub szkolenia w zakresie szczepień ochronnych lub mają minimum 6-miesięczną praktykę w wykonywaniu szczepień ochronnych, w tym szczepień przeciw COVID-19.

 

Gdzie zaszczepisz się przeciw grypie?

Szczepienie przeciw grypie będzie można przyjąć w placówkach medycznych i aptekach, które zgłoszą się do akcji szczepień. Oddziały Wojewódzkie NFZ przyjmują zgłoszenia do 30 września.

UWAGA! Dzieci mogą być szczepione tylko w placówkach medycznych (podmiotach leczniczych).

Sprawdź najbliższy punkt szczepień na stronie WWW Śląskiego OW NFZ - https://www.nfz-katowice.pl/index.php/dla-pacjenta/komunikaty-dla-pacjentow/item/126732-szczepienia-przeciwko-grypie-sprawdz-gdzie-sie-zaszczepisz

 

Dla kogo darmowe szczepionki, a dla kogo ze zniżką?

Szczepionki przeciwko grypie dostaną bezpłatnie (na podstawie wystawionej recepty i w zależności od szczepionki):

  • kobiety w ciąży
  • seniorzy w wieku powyżej 75 lat.

Z częściową refundacją szczepionki będą mogli kupić (zgodnie z zakresem wskazań refundacyjnych oraz na podstawie wystawionej recepty i w zależności od szczepionki) m.in.:

  • pacjenci 18 – 65 lat oraz dzieci w wieku od 2 – 5 lat – narażeni na ryzyko wystąpienia powikłań pogrypowych
  • pacjenci powyżej 65 lat
  • dzieci od ukończenia 6. miesiąca życia do ukończenia 2 lat oraz od 5 do 18 lat.

Decyzję o wysokości odpłatności za szczepienie podejmuje osoba wystawiająca receptę.

Dla pozostałych osób szczepionka przeciw grypie jest płatna. Pacjent pokrywa koszt preparatu, natomiast NFZ płaci za szczepienie.

 

Blisko 22 zł za szczepienie przeciw grypie

Za każde podanie szczepionki przeciwko grypie NFZ zapłaci 21,83 zł. Stawkę wyliczyła Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji. Koszt obejmuje:

  • kwalifikację do szczepienia
  • podanie szczepionki przez osobę uprawnioną.

Środki na usługę szczepienia przeciw grypie pochodzą z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

 

Dowiedz się więcej o szczepieniach na grypę

Odwiedź stronę Szczepienia.info i sprawdź dlaczego warto skorzystać ze szczepień ochronnych przeciwko grypie w sezonie 2022/2023.

Szczepienia.info – wiarygodne informacje o szczepieniach 

 

Wykaz placówek medycznych i aptek, w których zaszczepisz się przeciwko grypie

Sprawdź najbliższy punkt szczepień na stronie WWW Śląskiego OW NFZ - https://www.nfz-katowice.pl/index.php/dla-pacjenta/komunikaty-dla-pacjentow/item/126732-szczepienia-przeciwko-grypie-sprawdz-gdzie-sie-zaszczepisz

WAŻNE! Wykaz jest uzupełniany na bieżąco o nowe placówki i apteki, które przystąpią do programu szczepień przeciwko grypie. Nabór trwa do 30 września.

Szczepienia przeciwko grypie. Ruszyły nabory

08.07.2022
Sprawdź online status wniosku o kartę EKUZ

 

Wniosek o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego składasz przez IKP lub ePUAP? Teraz status jego realizacji sprawdzisz online.

 

Jak to działa?

Składając wniosek za pośrednictwem IKP lub ePUAP, w formularzu wniosku podajesz adres e-mail do kontaktu. Jeżeli wniosek złożyłeś po 30 czerwca 2022 r., na wskazany przez Ciebie adres e-mail otrzymasz informację zwrotną o przyjęciu wniosku do rozpatrzenia i identyfikator sprawy. Dzięki temu identyfikatorowi będziesz mógł online sprawdzać, na jakim etapie rozpatrywania jest Twój wniosek i kiedy otrzymasz EKUZ.

 

W statusie sprawy znajdziesz jeden z następujących komunikatów:

  • Przyjęliśmy wniosek do realizacji,
  • Rozpatrujemy wniosek,
  • Karta EKUZ została wysłana pocztą,
  • Wniosek o EKUZ został rozpatrzony negatywnie – szczegółową informację zwrotną przesłaliśmy na wskazany adres,
  • Przesyłka z EKUZ została zwrócona przez Pocztę. Prześlemy ponownie po uzyskaniu poprawnego adresu.

Przy pierwszych dwóch statusach, gdy sprawa jest w toku, dostępna będzie dodatkowa informacja o szacowanym czasie, w którym EKUZ zostanie wysłany pocztą. Czas ten wyliczamy na podstawie danych dotyczących aktualnej liczby złożonych w danym momencie wniosków i czasu niezbędnego na ich obsługę.

Gdy wyślemy Ci EKUZ, otrzymasz link do śledzenia przesyłki pocztowej na adres e-mail.

 

Pamiętaj!

Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego ułatwia korzystanie z opieki medycznej w państwach Unii Europejskiej, EFTA oraz w Wielkiej Brytanii i Irlandii. Dzięki karcie EKUZ otrzymasz pomoc medyczną w ramach publicznego systemu opieki zdrowotnej na identycznych zasadach, jak osoby ubezpieczone w państwie, do którego podróżujesz. Kartę EKUZ otrzymasz bezpłatnie.

04.05.2022
Śląski OW NFZ i Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna zapraszają na otwarte konsultacje dla klientów POK w Rudzie Śląskiej

 

W dniu 5 maja br. z okazji obchodów Światowego Dnia Higieny Rąk – w nowo otwartym Punkcie Obsługi Klientów Śląskiego OW NFZ przy ul. Niedurnego 34 w Rudzie Śląskiej - w godz. 9.00-13.00 czynne będzie stoisko konsultacyjne.

NFZ i WSSE przypominają, jak ważne jest przestrzeganie prawidłowej higieny rąk.

Dlaczego 5 maja? Tego dnia przypadają obchody Światowego Dnia Higieny Rąk. Święto to zostało ustanowione przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) jest skierowane przede wszystkim do podmiotów medycznych, gdzie higiena rąk jest szczególnie ważna i może zaważyć na czyimś życiu. Nawet 40% zakażeń może być spowodowanych drobnoustrojami przeniesionymi przez dłonie personelu medycznego. Lekarze i personel to oczywiście niejedyne osoby, które powinny pamiętać o tym zdrowym nawyku. Brudne ręce są przyczyną licznych chorób zakaźnych, dlatego zachęcamy wszystkich do dbania o ich higienę. Wystarczy odruchowo dotknąć nieumytymi rękami okolice oczu, nosa czy ust i jesteśmy narażeni na ogromne ryzyko infekcji.

Aby skutecznie oczyścić ręce z wszelkiego rodzaju drobnoustrojów, należy je właściwie myć.

Jak myć ręce. Podstawowe zasady:

  • myj ręce ok. 30 sekund
  • rozpocznij od zmoczenia rąk wodą
  • nabierz tyle mydła, aby pokryły całą powierzchnię dłoni
  • dokładnie rozprowadź mydło po powierzchni pocierając o siebie rozprostowane dłonie
  • pamiętaj o dokładnym umyciu przestrzeni między palcami, grzbietów palców oraz okolic kciuków
  • na koniec dokładnie opłucz ręce wodą i wytrzyj ręce do sucha

Serdecznie zapraszamy do POK Ruda Śląska na bezpłatne konsultacje i porady.

24.03.2022
Pomoc medyczna dla obywateli Ukrainy

 

Obywatele Ukrainy, którzy przybyli do Polski od 24 lutego 2022 roku, mają prawo do korzystania ze świadczeń medycznych i refundacji leków na analogicznych zasadach, jak ubezpieczeni w Polsce.

Równy dostęp do leczenia polskich i ukraińskich pacjentów

Narodowy Fundusz Zdrowia wspólnie z Rzecznikiem Praw Pacjenta przypomina o prawie do równego dostępu do świadczeń medycznych dla obywateli polskich i ukraińskich.

WAŻNE!

  • narodowość lub obywatelstwo nie mogą być przesłankami do przyjmowania pacjentów poza kolejnością,
  • każdy pacjent ma prawo, aby o kolejności jego dostępu do świadczeń medycznych w placówkach medycznych decydowały kryteria medyczne, stan zdrowia oraz miejsce na liście oczekujących (dotyczy np. poradni specjalistycznych, zabiegów planowych),
  • w sytuacji ratowania życia zawsze decyduje stan zdrowia pacjenta.

Niedopuszczalne są zarówno przypadki, kiedy pomimo braku wskazań medycznych lub bez zachowania kolejności na liście oczekujących, obywatele Ukrainy są przyjmowani przed polskimi pacjentami, jak również sytuacje dyskryminowania w równym dostępie - przypomina Piotr Nowak, dyrektor Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Katowicach

Pacjent z Ukrainy ma zapewniony dostęp do POZ

Obywatele Ukrainy, którzy znaleźli się w Polsce po wybuchu konfliktu zbrojnego, migrują wewnątrz naszego państwa lub wyjeżdżają za granicę. W przeważającej większości nie mają więc ustalonego stałego miejsca pobytu w Polsce, co jest jednym z kilku warunków wymaganych do złożenia deklaracji wyboru lekarza podstawowej opieki zdrowotnej.

Dlatego osoba uprawniona z mocy specustawy do otrzymania pomocy medycznej jest traktowana w POZ, jak pacjent spoza listy aktywnej POZ. Nie oznacza to jednak, że lekarz POZ może np. odmówić tej osobie pomocy. Narodowy Fundusz Zdrowia, w trybie przewidzianym w przepisach prawa, rozlicza te wizyty, a sposób rozliczeń nie powinien w żadnym stopniu wpływać na dostęp do opieki medycznej na poziomie POZ – mówi Piotr Nowak.

Prawo do leków refundowanych zagwarantowane w ustawie

Refundacja leków wynika wprost z przepisów ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.

Pacjenci z Ukrainy, którzy od 24 lutego 2022 roku przekroczyli granicę z Polską, w związku z agresją militarną Rosji, mają więc pełne prawo - podkreślmy, zagwarantowane ustawowo - do otrzymania leków refundowanych. Zasady dotyczące obywateli Ukrainy są tożsame z obowiązującymi od 2012 roku zasadami wystawiania recept dla ubezpieczonych w Polsce.

Pomoc medyczna dla obywateli Ukrainy jest finansowana z budżetu państwa

Obywatele Ukrainy oraz inne osoby, uprawnione z mocy specustawy, do uzyskania pomocy medycznej w Polsce, otrzymują ją bezpłatnie. Świadczenia medyczne są finansowane z budżetu państwa, nie zaś z budżetu Narodowego Funduszu Zdrowia. NFZ odpowiada natomiast za rozliczenie środków z budżetu państwa z placówkami medycznymi, z którymi ma zawartą umowę – mówi Piotr Nowak, dyrektor Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ.

Infolinia NFZ także w języku ukraińskim

Dbamy o to, aby obywatele Ukrainy mogli w swoim ojczystym języku dowiedzieć się m.in. o możliwościach leczenia i przyjęcia szczepień w regionie – podkreśla Piotr Nowak, dyrektor śląskiego Oddziału.

Połączenie jest bezpłatne. Infolinia pracuje całą dobę, przez 7 dni w tygodniu, także w święta. Konsultanci udzielają informacji w kilku językach: polskim, ukraińskim, angielskim i rosyjskim.

Dzwoniąc pod numer 800 190 590 dowiesz się:

  • gdzie znajdziesz najbliższą placówkę medyczną: poradnię lekarza rodzinnego (POZ), pomoc medyczną w nocy (między godzinami 18:00 – 8:00 rano następnego dnia) lub szpital,
  • gdzie jest najbliższa apteka,
  • jak postępować w sytuacji zakażenia koronawirusem, jak otrzymać skierowanie na test pod kątem zakażenia wirusem SARS-CoV-2 oraz gdzie pobrać wymaz do badania,
  • jak zapisać się na szczepienie przeciwko COVID-19.

Dzięki infolinii pacjenci zyskują szybką, kompleksową i przejrzystą informację dotyczącą zasad funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w Polsce, w tym o profilaktyce onkologicznej. Pacjenci mogą kontaktować się z infolinią NFZ również przez pocztę elektroniczną (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.), czat lub wideorozmowę z tłumaczem języka migowego.

Także obsługa pacjentów w Sali Obsługi Klientów w siedzibie śląskiego NFZ w Katowicach jest dostępna w języku ukraińskim – dodaje Piotr Nowak.

Łatwiejszy kontakt z placówkami onkologicznymi dla pacjentów z Ukrainy

Wspólnie z Polskim Towarzystwem Onkologicznym ułatwiamy kontakt pacjentom z Ukrainy z placówkami onkologicznymi w Polsce – mówi Piotr Nowak, dyrektor śląskiego OW NFZ - Pacjenci onkologiczni z Ukrainy, którzy musieli przerwać terapię w swoim państwie, ze względu na agresję Rosji, mogą kontynuować leczenie w Polsce. Kontynuacja zapewniona jest też dla pacjentów leczonych hematologicznie.

Dzwoniąc pod bezpłatny numer 800 190 590, pacjent będzie mógł zgłosić potrzebę kontynuacji leczenia onkologicznego lub hematologicznego w Polsce. Dotyczy to pacjentów, którzy potrzebują kontynuacji leczenia onkologicznego i z zakresu hematologii, rozpoczętego w Ukrainie. Wystarczy, że pacjent przekaże na infolinii swoje dane kontaktowe. 

Od 9 marca 2022 roku infolinia Narodowego Funduszu Zdrowia - 800 190 590 - umożliwia kontakt pacjentów:

  • będących obywatelami ukraińskimi,
  • leczonych onkologicznie lub hematologicznie w Ukrainie,
  • którzy, w związku z działaniami zbrojnymi przekroczyli polsko-ukraińską granicę od 24 lutego 2022 r., a tym samym nie mogą kontynuować leczenia w Ukrainie,

z ośrodkami, w których będzie mogło być kontynuowane leczenie onkologiczne lub hematologiczne w Polsce.

Dane zostaną przekazane do ośrodka podejmującego się organizacji dalszego leczenia. Ośrodek skontaktuje się z pacjentem w ciągu 2 dni roboczych, aby uzyskać szczegółowe informacje o pacjencie i przebiegu dotychczasowego leczenia.

Praca dla medyków z Ukrainy w Polsce. Informacji udziela infolinia NFZ

Kadra medyczna z Ukrainy w polskich placówkach? O szczegółach informuje infolinia NFZ.

Personel medyczny z Ukrainy, dzwoniąc na bezpłatną infolinię Narodowego Funduszu Zdrowia - 800 190 590 - uzyska komplet informacji na temat zasad zatrudnienia w Polsce. Rozmowy są prowadzone w językach: ukraińskim i polskim.

Konsultant krok po kroku poinstruuje medyka z Ukrainy, jak może podjąć zatrudnienie w placówce leczniczej, zgodnie ze swoimi kwalifikacjami.

Chodzi o:

  • lekarza/lekarza dentystę z Ukrainy (bez lub z tytułem lekarza specjalisty/lekarza dentysty specjalisty uzyskanym poza UE);
  • pielęgniarkę/położną z Ukrainy;
  • ratownika medycznego z Ukrainy.

 

Informacje dla pacjentów z Ukrainy - https://www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta-z-ukrainy/

11.03.2022
Infolinia NFZ dla pacjentów onkologicznych z Ukrainy
  • Pacjenci onkologiczni z Ukrainy, którzy musieli przerwać terapię w swoim państwie, ze względu na agresję Rosji, mogą kontynuować leczenie w Polsce.
  • Wspólnie z Polskim Towarzystwem Onkologicznym NFZ ułatwia kontakt pacjentom z Ukrainy z placówkami onkologicznymi w Polsce.
  • Kontakt, także w języku ukraińskim, jest możliwy przez całodobową i bezpłatną infolinię Narodowego Funduszu Zdrowia.

 

Pacjenci onkologiczni z Ukrainy mogą kontynuować leczenie w Polsce

Od 9 marca 2022 roku infolinia Narodowego Funduszu Zdrowia umożliwia kontakt pacjentów:

  • będących obywatelami ukraińskimi,
  • leczonych onkologicznie w Ukrainie,
  • którzy, w związku z działaniami zbrojnymi przekroczyli polsko-ukraińską granicę od 24 lutego 2022 r., a tym samym nie mogą kontynuować leczenia w Ukrainie,

z ośrodkami, w których będzie mogło być kontynuowane leczenie onkologiczne w Polsce.

 

Łatwiejszy kontakt z placówkami onkologicznymi dla pacjentów z Ukrainy

Dzwoniąc pod bezpłatny numer 800 190 590, pacjent będzie mógł zgłosić potrzebę kontynuacji leczenia onkologicznego w Polsce. Wystarczy, że pacjent przekaże na infolinii swoje dane kontaktowe.

Dane zostaną przekazane do ośrodka podejmującego się organizacji dalszego leczenia. Ośrodek skontaktuje się z pacjentem w ciągu 2 dni roboczych, aby uzyskać szczegółowe informacje o pacjencie i przebiegu dotychczasowego leczenia.

W każdym województwie jest przynajmniej jedna placówka onkologiczna, która jest gotowa do przyjęcia pacjentów z Ukrainy. W województwie śląskim jest to Narodowy Instytut Onkologii im. M. Skłodowskiej-Curie Państwowy Instytut Badawczy Oddział w Gliwicach.

 

Infolinia NFZ jest bezpłatna i całodobowa

Połączenie z infolinią Narodowego Funduszu Zdrowia – 800 190 590 – jest bezpłatne. Infolinia działa całodobowo, przez 7 dni w tygodniu, także w dni świąteczne.

Dzięki infolinii pacjenci zyskują szybką, kompleksową i przejrzystą informację dotyczącą zasad funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w Polsce, w tym o profilaktyce onkologicznej.

 

Informacja w kilku językach, w tym w języku ukraińskim

Infolinia zapewnia obsługę pacjentów w językach polskim, angielskim, ukraińskim i rosyjskim.

Informacje można uzyskać także przez pocztę elektroniczną, czat lub wideorozmowę z tłumaczem języka migowego.

 

Informacja w języku ukraińskim - https://www.nfz.gov.pl/aktualnosci/aktualnosci-centrali/infolinia-nfz-dla-pacjentow-onkologicznych-z-ukrainy,8156.html

01.02.2022
Ponad 800 punktów pobrań wymazów w Polsce

 

W Polsce działają obecnie 802 punkty pobrań wymazów na obecność wirusa SARS-CoV-2, które realizują testy PCR finansowane przez NFZ. Tylko w ciągu ostatnich dwóch tygodni uruchomiono 153 nowe punkty. Liczba punktów oraz godziny ich funkcjonowania są na bieżąco dostosowywane do zmieniającej się sytuacji epidemicznej i gwałtownego wzrostu zakażeń. W najbliższych dniach planowane jest uruchomienie kolejnych 80, w tym całodobowych. Nowe punkty zostaną uruchomione między innymi w województwie kujawsko-pomorskim, lubelskim, lubuskim, łódzkim, mazowieckiem, podlaskim, pomorskim, śląskim, warmińsko-mazurskim, wielkopolskim i zachodniopomorskim.

 

Testy PCR

Zlecenie na test PCR może wystawić między innymi lekarz podstawowej opieki zdrowotnej lub lekarz dyżurujący na nocnej i świątecznej opiece zdrowotnej. Możliwość wystawiania zleceń na test w kierunku koronawirusa za pośrednictwem systemu gabinet.gov.pl dotyczy również lekarzy, którzy nie mają umów z NFZ. Ponadto każda osoba, która podejrzewa zakażenie może sama uzyskać zlecenie na test po wypełnieniu formularza online.

Zapisz się na test PCR w kierunku wirusa SARS-CoV-2

Testy można wykonać w punktach pobrań wymazów na obecność wirusa SARS-CoV-2, które działają na terenie całego kraju.

Sprawdź, gdzie wykonasz test PCR

 

Szybkie testy antygenowe

Z kolei testy antygenowe możemy zrobić w aptekach, laboratoriach lub mobilnych punktach wymazowych, które zgłosiły chęć ich wykonywania. Oddziały wojewódzkie NFZ przyjmują zgłoszenia od zainteresowanych podmiotów tj. aptek, laboratoriów czy punktów wymazowych. Obecnie mamy już ok. 250 zgłoszeń - to apteki i punkty pobrań/laboratoria. Warto podkreślić, że nabór jest ciągły i otwarty. Codziennie zgłaszają się nowe podmioty.

WAŻNE!

Na test antygenowy nie potrzebujesz skierowania.

Sprawdź, gdzie wykonasz szybki test antygenowy

 

Sytuacja w województwie śląskim

W województwie śląskim działa obecnie 89 punktów pobrań wymazów.

Tylko 1 lutego pracę rozpoczęło 15 nowych punktów: w Nieboczowach, Bytomiu, Cieszynie, Katowicach, Mikołowie, Piekarach Śląskich, Pyrzowicach, Rudzie Śląskiej - 2, Tychach, Zabrzu – 2, Będzinie, Skoczowie i Żorach. W związku ze zwiększającą się stale liczbą osób zakażonych koronawirusem, w województwie śląskim obecnie wszystkie punkty wydłużają godziny pracy.

2 lutego uruchomiony zostanie duży punkt w Częstochowie, natomiast punkt w Bielsku-Białej przy ul. Broniewskiego będzie punktem całodobowym.

3 lutego powstanie punkt pobrań w Chorzowie przy lodowisku, przy Stadionie Śląskim.

Na bieżąco aktualizowany wykaz punktów pobrań jest dostępny na stronie internetowej Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Katowicach.

Ponadto, w regionie działa 30 aptek, które zadeklarowały chęć wykonywania testów antygenowych. To m.in. apteki z Kalet, Częstochowy, Gliwic, Wisły, Węgierskiej Górki, Katowic, Będzina czy Czerwionki-Leszczyn.

14.12.2020

Sprostowanie w związku z artykułem pt. „Szpital tymczasowy w Katowicach gotowy na 500 pacjentów. Dotąd przyjęto... 27” zamieszczonym 14.12.2020 r. na portalu Onet.pl

30.10.2020

Informacja w związku odmową przyjęcia pacjenta z podejrzeniem COVID-19